Elizabeth Whelan

Elizabeth Whelan (photograph by Christina Wnek)

Fellow in Design

Two books provide information and clues on Elizabeth Whelan’s research and her drawings for Open Studios. These are Five Centuries of Italian Textiles, 1300–1800 by Rosalia Bonito Fanelli and Renaissance Velvets by Lisa Monnas. Both books encouraged Whelan to look at fabric represented in painting, sculpture, stonework, woodwork and architectural elements. Whelan has spent time in museums and churches in Rome and traveled to Florence and Lucca. These visual sources of Renaissance art and design, and textile history have yielded a trove of examples and inspiration. 

Whelan states: “I have started the idea development phase. I am working on simple painted patterns that emerge from the surface of the paper. I brought some of this work with me to the Academy, but seeing the carved marble and bronze reliefs where the surface material is rendered into a three-dimensional image inspires woven structure and pattern ideas where the surface pattern is not flat.”

Due libri danno informazioni e indizi sulla ricerca di Elizabeth Whelan e dei disegni esposti ad Open Studios. Si tratta di Five Centuries of Italian Textiles, 1300–1800 di Rosalia Bonito Fanelli e Renaissance Velvets di Lisa Monnas. Entrambi i libri hanno incoraggiato Whelan a guardare i tessuti rappresentati nella storia della pittura, nella scultura, nelle opere in pietra, in legno e in elementi architettonici. Whelan ha trascorso del tempo nei musei e nelle chiese di Roma e ha viaggiato sia Firenze che a Lucca. Queste fonti visive dell’arte rinascimentale e della storia del tessuto hanno fornito un tesoro di esempi e ispirazioni. 

Whelan afferma: “Ho iniziato la fase di inziale del sviluppare idee. Sto lavorando su semplici modelli dipinti che emergono dalla superficie della carta. Ho portato con me alcuni di questi lavori all’Accademia, ma vedere dal vivo i rilievi di marmo e in bronzo dove il materiale di superficie è reso in un’immagine tridimensionale ispira la struttura del tessuto e la trama in cui il motivo della superficie del tessuto non è piatto”.