Fatma Bucak

Fatma Bucak (photograph © N. Gokhan Yorganci)

Italian Fellow in Visual Arts

For Open Studios, Fatma Bucak will present four works: (i) a two-channel video work in the Pavilion, (ii) ten bronze sculptures, (iii) a screen print with typography, and (iv) a typographic print. The works deal with the devastating environmental consequences of human actions in a political dimension.

The two prints represent different aspects of contemporary conflicts in the Middle East. I Do Smell War is based on a drawing of the first flowering damask rose which the artist brought to Europe from Damascus for the first time in 2017. The roses were affected by the war, and the soil was barren. Black Ink is made from the ashes of burned books found at the warehouse of an independent Kurdish publishing house in south-east Turkey after an attack in the summer of 2016. The two-channel video performance They Burned It All brings together two performances: the first enacted by the artist herself in a charred forest landscape and the second performed by five pairs of singers in a public Istanbul theater where the Kurdish language has never been heard. In the first, the artist crawls over the terrain as she listens intently into the earth,  trying to recover a testimony of the fire from the depths of the ground. Her movement across the landscape is interjected by a silenced singer. In the second performance, the same singer and nine other members of her choir appear motionless on a stage. Unable to sing themselves, they hear a song, which turns the phrase “Her tişt şewitandin” (the burned it all)—a sentence the artist heard repeatedly during her research in the Kurdish region—into a lament. The Sum of the Misdeeds and Consents and Cowardly Acts is an installation of ten bronze birds native to Iraq and featured on the International Union for Conservation of Nature’s ‘red list’ of threatened species. The differing sizes of the bronze sculptures, which take the form of measuring weights, correspond to the degree of vulnerability of the bird species represented. The birds depicted in the bronzes come from Iraq’s marshlands, and the drainage of these areas as a result of political violence has severely compromised their habitats. Connecting endangered birds to these weights implies systems of control and value.

They burned it all and The Sum of the Misdeeds and Consents and Cowardly Acts are supported by the Italian Council Program. Courtesy of Simondi Gallery and Michele Vietti for Sum of the Misdeeds and Consents and Cowardly.

Per Open Studios, Fatma Bucak presenterà quattro opere: (i) un lavoro video a due canali nel Padiglione, (ii) dieci sculture in bronzo, (iii) una stampa su schermo con tipografia, e (iv) una stampa tipografica. Le opere trattano delle devastanti conseguenze ambientali delle azioni umane in una dimensione politica.

Le due stampe rappresentano diversi aspetti dei conflitti contemporanei in Medio Oriente. "I Do Smell War" si basa su un disegno della prima rosa damascena in fiore, portata in Europa dall'artista per la prima volta nel 2017. Le rose sono state colpite dalla guerra e il terreno era sterile. L'inchiostro nero è fatto dalle ceneri di libri bruciati trovati nel deposito di una casa editrice curda indipendente nel sud-est della Turchia dopo un attacco nell'estate del 2016. La performance video a due canali "They Burned It All" unisce due esibizioni: la prima interpretata dall'artista stessa in un paesaggio boschivo carbonizzato e la seconda eseguita da cinque coppie di cantanti in un teatro pubblico di Istanbul dove la lingua curda non è mai stata udita. Nella prima, l'artista striscia sul terreno mentre ascolta attentamente la terra, cercando di recuperare una testimonianza del fuoco dalle profondità del suolo. Il suo movimento attraverso il paesaggio è interrotto da un cantante silenziato. Nella seconda esibizione, lo stesso cantante e altri nove membri del suo coro appaiono immobili su un palco. Incapaci di cantare da soli, ascoltano una canzone che trasforma la frase "Her tişt şewitandin" (hanno bruciato tutto) - una frase che l'artista ha sentito ripetutamente durante la sua ricerca nella regione curda - in un lamento. "The Sum of the Misdeeds and Consents and Cowardly Acts" è un'installazione di dieci uccelli in bronzo nativi dell'Iraq e presenti nella 'lista rossa' dell'Unione Internazionale per la Conservazione della Natura delle specie minacciate. Le dimensioni diverse delle sculture in bronzo, che assumono la forma di pesi di misurazione, corrispondono al grado di vulnerabilità delle specie di uccelli rappresentate. Gli uccelli raffigurati nei bronzi provengono dalle paludi dell'Iraq, e il prosciugamento di queste aree a causa della violenza politica ha compromesso gravemente i loro habitat. Collegare gli uccelli in pericolo a questi pesi implica sistemi di controllo e valore.