Katie Kitamura

Katie Kitamura

Terpentine / Flare-Up

Fellow in Literature

For the Academy’s Open Studio writer Katie Kitamura collaborated with Stockholm-based artists Goldin+Senneby to produce a limited run illustrated publication Turpentine / Flare-Up, presenting the opening chapters of each section of their collaborative project. 

Since 2018, Kitamura has collaborated with Goldin+Senneby on a novel that emerges from the artist duo’s work on the language of autoimmunity—the fraught notion of a body at war with itself—and the stakes of reengineering life to defend against biological or environmental peril. The research, experiments, and performances undertaken by Goldin+Senneby have fed into Kitamura’s fiction, which, in turn, has influenced the duo’s work. 

Kitamura’s novel-in-progress is composed of two discrete parts set in versions of the same world. The plot and characters in each story are shaped by different variables, including mutant organisms and life-altering diseases. The first half centers on a mysterious pine tree with a supercharged immune system; the second tells of a stranger whose sense of self—and biological coherence—comes into question as he seeks a novel treatment for his illness.

Terpentine / Flare - Up

Per quest’edizione di Open Studio la scrittrice Katie Kitamura ha collaborato con Goldin+Senneby, artisti basati a Stoccolma, su un libro in edizione limitata Terpentine / Flare - Up. Attraverso testo e immagini, presentano i primi capitoli del loro progetto collaborativo. 

È dal 2018 che Katie Kitamura collabora con Goldin+Senneby su un romanzo, basandosi sulla pratica artistica del duo incentrata sul linguaggio dell'autonomia immunitaria, l’idea complessa di un corpo in guerra con sé stesso, e le possibili implicazioni di rielaborare la vita per difendersi da pericoli biologici o ambientali. Le ricerche, gli esperimenti e le performance fatte da Goldin+Senneby hanno influenzato la narrativa di Kitamura, che a sua volta ha influenzato il lavoro del duo artistico. 

Il romanzo di Kitamura è composto da due parti distinte ambientate in versioni dello stesso mondo. La trama e i personaggi di ogni storia sono plasmati da diverse variabili, tra cui organismi mutanti e malattie che possono cambiare la vita. La prima metà si concentra su un misterioso albero di pino con un sistema immunitario più forte del previsto; la seconda metà invece narra di un personaggio sconosciuto il cui senso di sé e coerenza biologica viene messo in discussione mentre cerca una nuova cura per la sua malattia.